Sazedan

مشخصات بلاگ
بایگانی

آزمایش هم ارز ماسه

سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۴ ق.ظ

آزمایش هم ارز ماسه

مقدمه

نسبت ماسه به ریز دانه ها (سیلت و رس) در خاک عاملی مهم در عملیات خاکی و ساختمانی محسوب می شود، زیرا وجود ماسه زیاد در مقایسه با ریزدانه در خاک، در زیرسازی راه ها و نیز در احداث سد های خاکی، باعث پایین آمدن درصد آب بهینه و رسیدن سریع تر خاک به حداکثر تراکم خود می شود. در آسفالت نیز درصد بالای ریزدانه موجب مصرف بیش تر نیرو و در نتیجه سست شدن و وارفتن آسفالت زیر بارهای وارد شده میشود. نسبت ماسه به ریزدانه ها در ساخت بتن نیز بر مصرف آب، تراکم بتن و نفوذ پذیری و مقاومت در برابر هوازدگی اثر دارد.

اصول آزمایش هم ارز ماسه به این ترتیب است که مقداری از نمونه مورد نظر را در استوانه مدرجی ریخته و به آن آب و مقدار مواد منعقد کننده اضافه می شود. پس از مدت معینی ارتفاع درشت دانه ها که ته نشین شده اند و ارتفاع تمام خاک در استوانه مدرج اندازه گیری می شود نسبت این دو ارتفاع هم ارز ماسه خواهد بود. ماده منعقد کننده باعث می شود که ذرات رس در محلول منعقد شده و معلق بمانند.

دانلود متن

منبع : http://sazedan.com/section/soil/SandEquivalentTest

ادامه مطلب ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی